Saturday 7 July 2012

Saya Bahagia Bila Tengok Awak Bahagia


                                              Bagi aku ayat tu tersangatlah loser.

 Kenapa perlu aku menidakkan suatu kebenaran? Ibarat aku menafikan realiti kehidupan aku sendiri. Ibarat aku menipu diri sendiri. BODOH. Perlakuan yang kadang memang tak langsung boleh diterima, tapi tanpa sedar, aku sendiri terlibat lakukan perkara yang sama.
Kadang memang perlu diguna itu. Untuk avoid dari terus bersedih, aku cuba mempositifkan semaximum mungkin diri aku sehingga  tanpa aku sedar merelakan diri aku diluka dan mengatakannya sebagai bahagia. BAHAGIA. Apa bahagia macam tu ? Haihh..

Nah, bilamana aku lihat secara terang depan mata, si dia yang aku kata bahagia bila tengok dia bahagia, bemesra dengan entah siapa opposite gender dia seromantis mungkin. Apa plak yang aku rasa sebenarnya? Tetap bahagia?  Mustahil sangat !! Jika memang itu yang aku rasa, mmg Tahniah lahhh kat aku kan ! aku dah berjaya menang Oscar Pelakon Terbaik. Aku juga sudah berjaya menjadi penipu terhandal dengan mampu menipu diri sendiri tanpa aku sedar yang aku ditipu. Gila !!

Okay.. Actually,,Aku kena dengar rintihan hati aku. Dengar dan fahamkan apa yang hati aku mahu sebenarnya. aku mesti tetapkan kemahuan yang benar benar aku mahu. Satu perkara yang perlu aku pegang dalam hidup, “hidup harus kehadapan, bukan kebelakang” . Seterusnya sila tinggalkan segala yang menahan langkah kaki aku, yang merantai kaki aku untuk maju kehadapan.

Selagi mana aku merelakan hati aku untuk dirantai silam, selagi itu memang aku tidak akan kenal erti bahagia yang sesungguhnya. Hidup tidak seperti yang aku  mahu. Ya !! Memang benar! Tapi hidup tuh sebenarnya adalah mengenai bagaimana aku mampu usaha yang benar benar usaha untuk mencorak hidup aku seperti yang aku mahu. Biar jika dipanjangkan Tuhan usia aku nanti, di akhir hidup , aku mampu tersenyum kerana aku telah pun menjalani hidup yang hampir kepada yang aku mahu. GREAT !!

Ubah segala yang kau boleh ubah Eyzan!!. Hati kau, keinginan kau, mahu kau. Ubah dan ubah. Bilamana sesuatu perhubungan itu telah berakhir, redha. Sentiasa ingat, Tuhan ada perancangan yang terbaik untuk kita. Biar hidup dengan mahu yang sendiri. Bukan dikawal sekeliling. Jangan pernah merelakan diri menjadi boneka yang dikawal jari jari orang yang kita sayang. Memang kita sayangkan mereka, tapi pernah hg fikir, apa mereka sayangkan kita macam kita sayangkan mereka?
Bilamana kita cinta dan sayangkan seseorang itu, sebagai sesama manusia biasa, kita tiada hak untuk memaksa mereka merasakan yang sama dengan apa yang kita rasa. Kejam jadinya jika kita memaksa seseorang itu untuk cinta kita. SIOT !!
Buka mentaliti kita dengan luas gila, biar pada masa kekecewaan yang kita rasa itu, kita berfikir secara rasional dan bukannya emosional.

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah" (51:49).

Dah terang kan ? Pekejadahnya nak kisah tentang mereka yang dah pergi dari hidup KAU? Biarkan ja lah. Dia bukan untuk KAU. Bukan dicipta untuk jadi pasangan KAU. Senang ? Kan ?. In fact, memang susah nak lupakan semua. Tambah-tambah pulok kalau dia memang selalu sama-sama ngn KAU..memang payah la hati KAU nak lepaskan. Sumpah !

Sepatut nye KAU kena faham hati KAU eyzan. kau sanggup tunggu orang yang kau kata kau bahagia bila tengok dia bahagia, kan? Sebenarnya kau bukan sanggup tunggu dia, tapi kau rasa rugi bila lepaskan dia bersama ngn org lain. Sebab itu kononnya sanggup tengok dia bahagia dengan orang lain la segala bagai. Apa yang buatkan kau masih lagi terikat dengan dia adalah kerana cinta kau pada dia. Cinta yang konon nye HOT sangat. Dan disebabkan cinta tuh, kau jadi bodoh dengan membodohkan diri kau sendiri. Dengan menghalang diri kau dari rasa bahagia. Come on laaa Eyzan….

Konsep bercinta tu senang sebenarnya. Relakan hati untuk dicinta dan menyinta. Bukan relakan hati untuk disakiti dan menyakiti. Faham tak ? Cinta tu adalah satu perasaan suci yang Tuhan tu dah kurniakan kat kita. Jadi jangan kita kotorkan cinta tu dengan anggapan setiap kali bercinta kena ikut semua cakap dia bagai, baru cinta namanya. Ingat sikit okay !!

# Cinta pada manusia jangan melampaui cinta kita pada Tuhan. Biar sehebat mana pun dia dalam hidup kau, kau kena ingat, kau dengan dia langsung tiada beza. Sama. Masing masing Tuhan yang ciptakan.

“... Jujur kan hati kamu habis habisan sama dia . Kalau dia risaukan sesuatu , jawabkan kembali kepada dia kenapa dia tidak perlu risau . Yakin kan dia bahawa kamu tahu pilihan kamu itu . Akhir sekali , minta perkenan Tuhan . Kadang kadang ini cara Tuhan memberitahu setuju tidak Dia sama pilihan kamu itu . Dan selagi belum berakhir , selagi itulah Tuhan mahu kita usaha . Bukan masa perkenalan yang memungkinkan sesuatu perhubungan itu kekal . Jika memang dia bukan untuk kita , terima dengan hati terbuka . Tuhan ada perancangan yang lebih baik untuk kita . Jangan dipertikai mengapa Tuhan buat itu dan ini . Tapi pertikai kenapa kita tidak usaha untuk sesuatu yang itu , dan sesuatu yang ini . Kalau pun kita tidak dapat apa yang kita mahu , tak mengapa , sebab sekurang kurangnya , kita sudah pun usaha . Bukan sekadar lepaskan begitu sahaja ...”



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

No comments:

Post a Comment

Hyeee..
Please Comment Here Okay