Tuesday 23 April 2013

LELAKI YANG DITARIK PEREMPUAN KE NERAKA


Hari ni saya akan share something yang saye terbaca. It is very important for women out there kerana anda boleh menyebabkan lelaki ke neraka dan sebagai seorang perempuan saya rasa bertanggungjawab untuk berkogsi pada yang lain. Dan untuk kaum adam, ini khas untuk anda :)
AYAHNYA
Apabila seseorang ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. 
Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. 
Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat... tidak cukup dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.


SUAMINYA
Apabila si suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya.
Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik isterinya ke neraka.


ABANG-ABANGNYA             
Apabila ayah sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya... jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM.... tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.
So, abang-abang kat luar sana tu ingat la ye and same goes to adik-adik perempuan (termasuklah saya)...

ANAK LELAKINYA
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari ISLAM, bila ibu membuat kemugkaran mengumpat, mengata dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.
Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Sebelum ni hanya dengar anak boleh menegur dan menasihati ibunya yang melakukan dosa. Satu pengetahuan baru, yang anak lelaki boleh ke neraka jika tidak menasihati ibu tersebut.


Bila difikir balik, berat sebenarnya tanggungjawab seorang lelaki di atas dunia ni... tanggungjawab menjalankan tugas, tanggungawab mendidik, memimpin dan tanggungjawab menanggung dosa. Tapi kalau lelaki tu dah ada tanggungjawab mendidik perempuan dengan sempurna, InsyaAllah tidak perlulah nak menanggung dosa-dosa tersebut.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

No comments:

Post a Comment

Hyeee..
Please Comment Here Okay